בלוג

הידעת, במירב הנך זכאי לפיצויי פיטורים חלקיים אף אם התפטרת

חוק פיצויי פיטורים קובע את ההלכה הידוע כי אם פוטרת או אם חלים אחד המקרים המנויים בחוק (התפטרות בדין פיטורים) אתה זכאי לפיצויי פיטורים. אולם, אם התפטרת אינך זכאי לכאורה לפיצויים.

בזכות זו חלה מפנה עם כניסה לתוקפו של צו ההרחבה לעניין פנסיה חובה במשק (להלן: "צו") וכן פסיקת בתי הדין לעבודה.

הלכה למעשה, כל מעסיק חייב להפריש לעובדו (לכל המאוחר 6 חודשים מיום תחילת העבודה) תגמולים לפנסיה אשר אחד הרכיבים הינו פיצויי פיטורים ( נכון לשנת 2015 6% משכר העובדה).

על אף שבצו נקבע, כי מעביד רשאי למשוך את כספי הפיצויים הרי ששהגבלות שחלות על כך הופכות סעיף זה לחסר תועלת. כאמור, סעיף 26 לאותו צו קובע כי כספי פיצויים שהופרשו לקצבה יושבו למעביד במקרים של עזיבת עובד בנסיבות שאינן מזכות אותו.

אולם, חריג לכלל זה הוא כספי הפיצויים מיועדים לקצבה. כידוע מרבית פוליסות וקרנות הפנסיה החדשות הגדירו כספים אלו לקצבה בהתאם להוראות החוק והפיקוח על שירותים פיננסים לפיכך בהתאם לקביעה זו כספי הפיצויים אשר הופקדו, משנת 2008 ועד ליום זה שייכים בכל מקרה לעובד אף אם התפטר בנסיבותיו שלו (וזאת אף אם אין לו סעיף 14).

יש כמובן להדגיש כי אין הכוונה לפיצויי פיטורים מלאים, (חישוב של כחודש שכר עבור כל שנת עבודה בממוצע)  אלה רק לסכום שנצבר בקופת הפנסיה.

לא רק זאת, אלה המעסיק חייב בהעברת הפוליסה לידי העובד עם סיום יחסי העבודה לרבות מכתב שחרור הכספים וטפסי 161.

עו"ד חן ספקטור ממשרד ספקטור ושות'- משרד עורכי דין

טל: 073-2060290 פקס 0732060291